
Randiņš ar teātra zinātnieci, kritiķi un drāmas teorijas pasniedzēju Līgu Ulberti
2022. gada 13. maijā plkst. 15.00 Latvijas Kultūras akadēmija (LKA) sadarbībā ar kafejnīcu tīklu “Caffeine” aicina uz trešo sarunu “Randiņš ar pasniedzēju”, piedāvājot neformālā sarunā iepazīties ar pasniedzēju Līgu Ulberti, kura paralēli aktīvām teātra zinātnieces un kritiķes gaitām lasa lekciju kursus drāmas teorijā, pasaules teātra vēsturē, teksta analīzē, laikmetīgajā dramaturģijā un laikmetīgajā skatuves mākslā. Līga kopā ar dramaturgu Jāni Balodi arī vada bakalaura studiju apakšprogrammu “Drāmas un teksta studijas”, aizraujot studentus ne tikai ar svaigiem iespaidiem no tikko redzētām teātra izrādēm Latvijā un ārpus tās, bet arī pulcē krietnu interesentu loku, kuri kā kārumu gaida #dzīvesdramaturģijas piezīmes Līgas sociālo mediju profilā Facebook platformā. Randiņa ieraksts būs skatāms LKA Facebook lapā: https://www.facebook.com/LKAkademija.
Uz randiņu Līgu aicinājis “Drāmas un teksta studiju” topošais absolvents Didzis Ruicēns, par kura aizrautību ar teātri zina ikviens no sarunām LKA dārzā. Didzis šobrīd Līgas vadībā raksta bakalaura darbu par tēmu “LGBTQ+ kopienas atspoguļojums Latvijas skatuves mākslā (2015 – 2021)” un gatavojas pastāstīt par jau paveikto LKA studējošo konferencē “ZinātMāksla”, kas notiks jau 19. maijā.
Tagadējā LKA doktorante un kādreizējā bakalaura studiju “Drāmas un teksta studijas” absolvente Linda Rudene, kura sevi pieteikusi arī kā LKA raidieraksta tematiskās sadaļas #Dzīvesdramaturģija moderatori, min, ka viņas profesionālais ceļš lielā mērā aizsācies tieši pateicoties Līgai Ulbertei:
“Viņas lekcijas Latvijas Universitātes filoloģijas fakultātē, kur pabiju gadu, izraisīja manī patiesu interesi pret drāmas teoriju un lugu lasīšanu. Īpaši spilgti atceros semināru, kur analizējām "Tumšos briežus" un Līga mudināja mūs, mazos nemākuļus, pievērst uzmanību lugas remarkām, saprast, ko tās vēsta. Tomēr, kā jau iesācējiem, mums joprojām īsti nepieleca un Līga iecietīgi vaicāja – "Remarkā rakstīts, ka ir rudens. Kas jums asociējas ar rudeni?" Uz ko mana sola biedrene atbildēja – "pretīgs, slapjš, drēgns, tumšs". Atšķirībā no sola biedrenes, Līga manu uzvārdu, šķiet, jau bija ievērojusi un, nolasījušas #dzīvesdramaturģijas zemsvītras piezīmes, sasmaidījāmies.
Līgas lekciju pieraksti ir visnobružātākā klade manos makulatūras kalnos un tas pierāda to neatsveramo vērtību. Kad vēlos atsvaidzināt kādas teorētiskas zināšanas, tas ir pirmais instruments pie kā ķeros. Un gluži tāpat kā lekcijās, arī pierakstos akadēmiskās tēzes mijas ar trāpīgiem asprātīgiem citātiem, ar kuriem nosētas klades maliņas. Ir vairāki zīmīgi citāti, kas man saistās ar Līgu, bet šķiet visspēcīgāk prātā arvien iespiedusies viņas tradicionālā atbilde uz studentu čīkstēšanu par "kārtējo nevajadzīgo pienākumu veikšanu", uz ko Līga allaž tikai noteica – "bet tas tač tevi tikai daiļo!" Lūk, studenti, tā būs arī ar Līgas ienākšanu jūsu akadēmiskajās dzīvēs – tā jūs tikai daiļos!”
Sarunā Līga un Didzis noskaidro attiecības ar kamerām, kas vienkāršojušās pateicoties Zoom posmam, kas gandrīz divu gadu garumā dzīvi un studiju laiku licis izdzīvot kamerās pie ekrāniem. Kāpēc Līgas fotoarhīvā noteiktā periodā ir atrodamas daudz bildes ar acīm ciet, cik daudz tekstiem abi izgājuši cauri studiju laikā un kādos trīs līmeņos iespējams raksturot Līgas attiecības ar tekstu. Par to, kāpēc teksts ir daudz kas vairāk nekā tikai teksts, ko nozīmē radīt tekstu un kas ir tas “lielais” teksts, kas katru pavasari nodarbina daudzus studentus.
Kuru pasniedzēju uz randiņu aicinātu tu?