Drāmas taisītāji: Latvijas Kultūras akadēmijas studenti raidierakstā pievēršas aktuāliem drāmas teorijas jautājumiem
Sākot ar 2024. gada 18. septembri plkst. 15.00, Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) Spotify raidierakstu platformā #LKArunā, iesildot LKA skatuves un audiovizuālās mākslas festivālu “Patriarha rudens”, LKA jaunie dramaturgi piesaka sevi kā “Drāmas taisītājus” un pievēršas drāmas teorijas fundamentam – remarkām, laiktelpai, darbības personām, dialogam, kā arī jautājumiem, vai dejas dramaturgam ir jāmāk dejot un ko nozīmē veidot dokumentālu teātri? Teorētiskas, izaicinošas un radošas – tieši šādas solās būt turpmākās sešas trešdienu un piektdienu pēcpusdienas kopā ar “Drāmas taisītājiem” – LKA 3.kursa “Drāmas un teksta studiju” studentiem.
Pirmajā “Drāmas taisītāju” epizodē(18. septembris) “Tās ir (tikai) remarkas!”
studenti Luīze Šnore, Patrīcija Marija Keiša un Jānis Golubovs vieglā satraukumā ievelk elpu un ķeras klāt šķietami marginālam, bet fundamentālam dramaturģiska teksta aspektam – remarkām. Sarunas gaitā viņi ceļo pa vēsturiskām takām un pievēršas neierastiem piemēriem, kā arī apspriež pašu pieredzi un uzklausa jauno teātra profesionāļu attieksmi pret remarkām. Priekškars.
Vai mēs tiešām nemākam dejot? Vai varbūt mēs izliekamies, ka nemākam? Epizodē “Nemāku dejot. Vai varu būt dejas dramaturgs?”(20. septembris) Elizabete Šiklova, Ilvita Liepiņa un Loreta Kalniņa uz sarunu aicinājušas laikmetīgās dejas horeogrāfi Rūtu Pūci, vēloties izprast, kas ir dejas dramaturģija un dejas dramaturgs. Vai viņš ir kā Džokers, kas piedāvā izaicinājumus horeogrāfam? Kā ārējā acs, kas klusi novēro notiekošo? Sarunas laikā tās dalībnieki cenšas nonākt līdz secinājumam, kā pietuvoties dejas dramaturģijai, nemākot dejot.
Trešajā epizodē “Tikšanās vietu mainīt nedrīkst”(25. septembris) Anna Grabovska, Elza Vildaus un Marianna Stasiva runā par laiku un telpu dramaturģijā. Epizodē apskatīts nedaudz teorijas un uzklausīts, ko par laiktelpu dramaturģijā domā jaunā teātra režisore Nellija Spūle, skatuves māksliniece un režisore Kaiva Kumerova un scenogrāfe Katrīna Ieva. Epizodē studentes iepazīst arī Elinoras Fuhsas savdabīgo skatījumu uz dramaturģiju, citējot viņas eseju “Viesošanās uz mazas planētas: daži jautājumi, kurus uzdot lugai”. Epizodes noslēgumā studentes piedāvā nelielu dramaturģijas analīzes spēli, lai izzinātu, kā dialogs dod norādes par laiktelpas dimensijām un ko ar šo informāciju darīt. Spēlē izmantoti citāti no Džordža Gordona Bairona lugas “Kains”, Rūdolfa Blaumaņa lugas “Indrāni” un Sāras Rūlas lugas “Eiridīke”.
Izrādās, ka visas darbības personas automātiski nav tēli, par varoni nevar kļūt kurš katrs, bet raksturu neveido tikai īpašību kopums un mūzikas gaume. Epizodē “Darbības personas: vai visi varam būt varoņi?”(27. septembris) Ketija Jurčenko, Austra Litauniece un Aleksandrs Barons dalās lekciju pierakstu konspektos un darbības personu veidošanas pieejās, kā arī cenšas skaidrot prototipu un novērojumu lomu dramaturģiska darba radīšanā.
Savstarpēja saziņa jeb dialogs ir absolūti ikdienišķa parādība, kas pazīstama ikvienam. Tomēr reizēm arī vienkāršākajās lietās mēdz slēpties kas burvīgs un vēl neizzināts.
Piektajā epizodē “Dialogs dzīvē, prozā un dramaturģijā”(2. oktobris) Mare Zvirbule, Alise Ungure un Katrīna Ivanova ir uzņēmušās kliedēt klausītāju zināšanu robus, kas saistīti ar tēmu "dialogs", un rotaļīgā gaisotnē atklāj dialoga būtību, funkcijas un dažādās lomas, īpaši izceļot tā nozīmi dramaturģijā. Saldajā ēdienā – pašu radīts piemērs, kas ļaus ielūkoties apņēmīgās skolotājas Leldes un sazvērestības teoriju piekritējas, sirmgalves Svetlanas, sarunā.
Noslēdzošajā “Drāmas taisītāju” epizodē “No dokumenta līdz izrādei. Par dokumentālo teātri”(4. oktobris) Līva Jevdokimova, Anna Vīksna, Gerda Medne un Elīza Liepiņa sarunāsies par un ap dokumentālo teātri. Kas ir dokumentāls un kas ir dokumentārs? Ko nozīmē veidot dokumentālu teātri un kādas ir robežas? Pēc padomiem studentes vēršas pie dramaturģes Rasas Bugavičutes-Pēces un cer, ka palīdzēs arī kāds dzēris vīrs no Igaunijas.
Seko līdzi “Drāmas taisītāju” dienām un nedienām šeit:https://www.instagram.com/dramastaisitaji/.
Raidieraksti tapuši profesores Līgas Ulbertes studiju kursa “Seminārs teksta analīzē” ietvaros. Latvijas Kultūras akadēmijas raidieraksts #LKArunā ir platforma studentiem, jaunajiem pētniekiem un māksliniekiem aktuālu tēmu prezentēšanai, formālām un neformālām sarunām, kā arī radošiem eksperimentiem un jaunrades tapšanai tiešsaistē. Raidieraksta jaunākas epizodes klausāmas LKA Spotify platformā: https://ej.uz/LKAruna.