
LKA studenti piedalās Dizaina un amatniecības hakatonā Līvānos
6.-8. aprīlī Latvijas Kultūras akadēmijas 2.kursa socioloģijas un menedžmenta studenti piedalījās Dizaina un amatniecības hakatonā, kas norisinājās Latgales mākslas un amatniecības centrā. 48 stundu laikā komandas radīja jaunu produktu idejas un mākslas objektu piedāvājumu Līvānu pilsētai, kuru pirmdienas rītā, 8. aprīlī plkst.10:00 prezentēja pilsētas vadībai.
Hakatona komandās bija Latvijas Kultūras akadēmijas, Latvijas Mākslas akadēmijas un Ekonomikas un kultūras augstskolas kultūras menedžeri, mākslinieki un dizaineri, kas iepazinās ar dizaina un amatniecības prasmju apvienojumā radītiem produktiem, lai inicētu jaunus un veicinātu sabiedrības interesi par šo mākslas nozari.
Darba uzdevums bija izveidot vienu jaunu stikla suvenīru un jaunu vides mākslas objekta piedāvājumu Līvānu pilsētai. Lai palīdzētu studentiem attīstīt idejas un izprast darba uzdevumu dizaina radīšanā, hakatona ietvaros notika vairākas lekcijas un mentoru sesijas. Pirmā nodarbība bija dizaineres Ksenijas Miļčas padomi “Dizaina pieeja radīšanā - Design 101”, pēc kuras studenti saņēma uzdevumu doties izpētīt Līvānu vidi un runāt ar vietējiem iedzīvotājiem. Pēc šīs informācijas iegūšanas studentiem un lai varētu attīstīt idejas, notika lekcija “Domāšana objektā. Produkta radīšana”, kurā ar idejas attīstības iespējām iepazīstināja Anna Varnase, Glass Point studijas dizainere un īpašniece. Intensīvs darbs sākas pašā vēlā vakarā, kad studenti savas pirmās idejas un atklājumus prezentēja mentoriem (Ilzei Griezānei, Latgales mākslas un amatniecības centra vadītajai, Ievai Zemītei, Latvijas Kultūras akadēmijas docentei, Annai Varnasei un Janai Skubeņovai Hubinovai, mārketinga pasniedzējai no Slovākijas).
Nākamās dienas rīts sākās ar studentu prezentācijām, kuras uzklausīja arī Džineta Dimante, LU asociētā prof., kura pēc tam iepazīstināja ar aktualitātēm aprites ekonomikā un ilgtspējīgas attīstības pīlāriem. Iedvesmas stāstā par Lūznavas muižas attīstību dalījās Iveta Balcune, Lūznavas muižas pārvaldniece un Mūsdienu mākslas galerijas izveidotājs, Raimonds Vindulis. Dienas noslēdzošajā daļā par digitālo mārketingu un stāsta veidošanu, kā arī auditorijas uzrunāšanu lekciju pasniedza Jana Skubeņova Hubinova no University of Ss. Cyril and Methodius Trnavā Slovākijā. Arī otrā diena noslēdzās ar mentoringa sesiju, kurā studenti diskutēja ar mentoriem par ideju attīstību. Noslēdzošā aktivitāte bija prezentācijas Līvānu novada domē, domes izpildirektoram Uldim Skreiveram, priekšsēdētāja vietniecei Gintai Krauklei, Sabiedrisko attiecību un ārējo sakaru daļas vadītājai Indrai Upeniecei.
Latvijas Kultūras akadēmijas studentu ieguldījums bija īpaši svarīgs, lai veiktu kvalitatīvu izpēti un radītu koncepciju balstoties Līvānu iedzīvotāju vajadzību apzināšanā.
Studenti hakatona ietvaros izstrādāja šādas idejas:
Suvenīru kolekcija “Pavediens”
Grupa - Linda Eisaka, Ekonomikas un kultūras augstskolas Interjera dizaina studente, Ieva Elizabete Ērgle, Elīza Aizpore, Kristīne Šmiukše, Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras menedžmenta un socioloģijas studenti.
Stikla aksesuāru kolekcija “Pavediens” tika radīta ar mērķi, lai veicinātu tradīcijas pārmantojamību kopienā. Pavediena kamols kā simbols kas apvieno pagātni ar nākotni, stiklu ar pilsētas iedzīvotājiem, cilvēku ar cilvēku. Kolekcijas pamata materiāls būtu stikls, veidojot kamola struktūru un formu no pūstā stikla, kas tiek papildināts ar simbolisko kamola kodolu, kas tiek veidots no citu amatnieku materiāliem - dzija, diegs, koks, metāls. Iespējams kolekciju attīstīt un papildināta ar gaismas vadiem, kas Līvānu novada lepnums.
Šķīvis “Kustība”
Grupa - Jana Ļotčikova, Ekonomikas un kultūras augstskolas Interjera dizaina studente, Loreta Tretjakova, Selīna Dārziņa, Andra Gloka, Arta Valentinoviča Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras menedžmenta un socioloģijas studenti.
Darbam pie jauna suvenīra izveides iedvesmas avots bija Līvānu logo, kurā ir iekļauts atslēgas vārds - kustība. Līdz ar to komanda vienojās akcentēt pilsētas raksturīgo ainavu, upju tecējumu un šosejas straujumu, atveidojot to simboliski trīs krāsās - melna, pelēka un zila. Šķīvis tiktu radīts apvienojot porcelānu, stiklu un reāli kustīgu materiālu, kas pārvietojas šķīvja iekšienē. Tādejādi piedāvājot inovatīvu un mūsdienu tendencēm atbilstošu produktu (jo cilvēki regulāri fotogrāfē ēdienu un ievieto to sociālajos tīklos), kas piesaistītu uzmanību.
Vides objekts - soliņš “Upe Viltniece”
Grupa - Evita Valdmane, Latvijas Mākslas akadēmijas Stikla dizains, Kentrisa Petkeviča, Matīss Andersons, Nadīna Medne, Una Arbidāne Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras menedžmenta un socioloģijas studenti.
Grupa piedāvā izveidot laivu kā simbiozi starp veco un jauno, tradīciju ar laivu pārvietošanos un skatu uz nākotni. Objekts tiek veidots no caurredzama materiāla, lai cilvēks iekāpjot laivā, sajustos kā daļa no upes un palu laikā piedzīvotu upes straujumu. Lai izveidotu laivu no otrreiz pārstrādātas plastmasas, sabiedrība tiktu aicināta sakopt un nodot savāktos plastmasas izstrādājumus, laivas karkasa izveidei.
Vides objekts - soliņš “Roka”
Grupa - Linda Virbale, Latvijas Mākslas akadēmijas Stikla dizains, Aleksandra Kovaļova, Asnāte Kalēja, Laura Brutāne Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras menedžmenta un socioloģijas studenti.
Objekts tika izveidots balstoties uz leģendu par barona Jurgena Līvena rokas nospiedumu Latgales mākslas un amatniecības centra pagrabā. Leģenda vēsta, ka 16.gs. Līvens esot atstājis pagrabā aiz sienas savus dārgumus. Pieliekot roku un pasakot atslēgas vārdu, siena atveras un dārgumi ir pieejami. Balstoties šajā leģendā, grupa izstrādāja vides objektu - uz kura var sēdēt vismaz četri cilvēki, tai pat laikā soliņam - rokai ir funkcionāla nozīme, norāde uz Latgales mākslas un amatniecības centru kā dārgumu glabātāju.
Hakatons tika organizēts kā aktivitāte projekta “Imagining Sustainable Glass Network Europe” ietvaros, sadarbojoties stikla mākslas studijai “Glass Point” ar Vācijas stikla studiju “Berlin Glass”, Dublinas Mākslas un dizaina augstskolu un stikla mākslas centru Skotijā “North Lands Creative”.
Projektu līdzfinansē Eiropas Savienības programma “Radošā Eiropa” un Latvijas Republikas Kultūras ministrija.