
Studentiem viss apnicis: četras godīgas sarunas par radošumu, izdegšanu un profesionālās identitātes meklējumiem
Sākot ar 4. jūniju, četrās sarunās raidieraksta #LKArunā tematiskajā sadaļā “Studentiem viss apnicis” studenti vērtēs, kā ir būt kultūras un mākslas jomas studentam – kur akadēmiskā ikdiena balansē starp akadēmiskiem izaicinājumiem, spiedienu veidot profesionālo identitāti, mentālās veselības grūtībām un vēlmi saglabāt iedvesmu. Sarunas “Studentiem viss apnicis” veidojuši Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) maģistra studiju programmas “Kultūras un mākslas pārvaldība” 1. kursa studenti sadarbībā ar LKA Studējošo pašpārvaldi un raidieraksta “Viss apnicis x Alise Romeiko” komandu – Ditu Misku, Lindu Miķelsoni un Alisi Romeiko. Raidieraksts būs klausāms trešdienās un piektdienās plkst. 14.00 platformā Spotify (https://ej.uz/LKAruna) un LKA Youtube kanālā.
Raidieraksta “Viss apnicis x Alise Romeiko” komanda savās sarunās spēj godīgi, ar pašironiju un cilvēcīgu vieglumu runāt par sarežģītām tēmām. Viņu pieredze mentālās veselības un dzīves izaicinājumu aktualizēšanā vienkāršā un iedrošinošā formā bija būtisks atbalsts šī raidieraksta tapšanā.
Raidieraksts “Studentiem viss apnicis” aicina kultūras un mākslas jomas studentus uz godīgām sarunām par studiju pieredzi, izaicinājumiem un mentālo veselību. Tā mērķis ir veidot dialogu starp studentiem un akadēmisko vidi, aktualizējot problēmas, kas ietekmē gan studiju kvalitāti, gan profesionālo izaugsmi. Izmantojot pašironiju, raidieraksts ne tikai identificē problēmas, bet arī iedvesmo pārmaiņām. Sarunās iesaistās studenti, kultūras profesionāļi un akadēmiķi – tie, kuriem “apnicis” ir kļuvis par rīcības dzinējspēku.
Pirmajā epizodē “Mentālā veselība studiju laikā: vai ir jābūt uz visiem 100%?” (4.06.) piedalīsies Elza Stalidzēna, Jana Orlova, Anete Katrīna Breikša un psiholoģe Alise Romeiko. Studenta dzīvi mēdz romantizēt – radošums, brīvība, piedzīvojumi un ballītes. Taču aiz šīs idealizētās ainas bieži vien slēpjas realitāte, kurā ik dienu jālavierē starp termiņiem, grupu darbiem, pārslodzi un pastāvīgu sajūtu, ka vienmēr jābūt gatavam darboties ar pilnu jaudu – uz visiem 100%. Akadēmiskā vide nereti nepamana vai ignorē studentu mentālās veselības vajadzības – slimība joprojām pārāk bieži tiek uztverta kā traucēklis, nevis kā signāls, ka cilvēkam nepieciešama sapratne un atbalsts. Sarunā dalībnieces meklē atbildes uz jautājumiem, kā akadēmiskā vide var kļūt iekļaujošāka, kā atpazīt un savlaicīgi novērst izdegšanu, kā studējošo pašpārvalde un augstskola var palīdzēt stiprināt studentu emocionālo labbūtību un kā veidot tādu studiju vidi, kurā nav jāsamierinās ar izdegšanu kā normu.
Epizodē “Maģistrantūra kā izkāpšana no autopilota” (6.06.) Ināra Zēmane, Kristiāna Štāla, Kristiāna Šuksta un Linda Miķelsone sarunāsies par to, kas notiek, kad pieaudzis cilvēks ar karjeru, dzīves rētām un LinkedIn profilu atgriežas akadēmiskajā vidē. Šī nebūs saruna par diplomiem un lekcijām, tā būs par pārslēgšanos no autopilota uz apzinātu kustību. Par to, kas notiek, kad esi jau mazliet apbružājies – profesionāli, emocionāli un sadzīviski – un nolem savā blīvajā ikdienā ieviest vēl vienu izaicinājumu: maģistrantūras studijas. Sarunas dalībnieces dalīsies pieredzē, kāpēc viņas izvēlējās studēt nevis tāpēc, ka "vajag", bet tāpēc, ka "gribas". Šī būs saruna par restartu, par identitātes hibrīdiem, kas veidojas brīdī, kad nojaucam robežas starp dzīves posmiem, profesijām un paštēliem. Par to, kā akadēmiskā vide var kļūt ne tikai par zināšanu un kontaktu telpu, bet arī par personīgu laboratoriju – vietu, kur pārdomāt savu ceļu, izaicināt sevi un piešķilt jaunu uzrāvienu profesionālajai darbībai.
Trešajā epizodē “Radošuma nogurums” (11.06.) Annija Libermane, Beata Vrevska un Eva Liepa kopā ar teātra režisoru Elmāru Seņkovu runās par to, ko nozīmē būt radošam pasaulē, kur radošums kļūst par pienākumu. Radošums bieži tiek interpretēts kā brīvs, plūstošs un spontāns process. Taču realitātē gan radošo nozaru studenti, gan profesionāļi nereti sastopas ar izsīkumu, nogurumu un motivācijas zudumu. Kad iedvesma jāsameklē starp termiņiem, atsauksmēm un finansiāliem ierobežojumiem, māksla var kļūt par smagu darbu, nevis pašizpausmes avots. Sarunā ar Elmāru Seņkovu studentes atbildēs uz jautājumiem, kā saglabāt radošo dzirksti, kad darbs kļūst par rutīnu, un kā radoši izpausties arī institucionālajos rāmjos, nezaudējot sevi.
Noslēdzošajā sarunā “Kad telpa kļūst par problēmu?” (13.06.) Indra Ramāne, Daiga Lejiņa, Jānis Jansons un Indra Una Riekstiņa kopā ar Ditu Misku pievērsīsies jautājumam par studiju vides nozīmi mācību procesā un labsajūtā. Fiziskā vide nav tikai sienas un galdi – tā ir telpa, kurā rodas radošums, notiek sadarbība un brīžiem arī eksistenciālas krīzes. Studiju telpa var būt gan resurss, gan šķērslis. Sarunā tiks pētīts, kā klātienes un attālināto studiju formāti ietekmē attiecības ar vidi – vai attālinātais studiju režīms sniedz ilūziju par brīvību, kamēr realitātē ieslēdz mūs četrās sienās bez ventilācijas un cilvēkiem? Sarunas biedri kopīgi meklēs atbildes uz to, vai un kā studiju vide var kļūt par iedvesmojošu telpu – vietu, kur domām ir ieskriešanās iespējas un rodas jaunas idejas, nevis tās tiek apslāpētas.
LKA raidieraksts #LKArunā ir platforma studentiem, jaunajiem pētniekiem un māksliniekiem aktuālu tēmu prezentēšanai, formālām un neformālām sarunām, kā arī radošiem eksperimentiem un jaunrades tapšanai tiešsaistē. Raidieraksta tematiskā sadaļa tapusi studiju kursa “Kultūras un digitālais mārketings” ietvaros.
Informāciju sagatavoja
Aija Lūse,
Lektore, Latvijas Kultūras akadēmija
29107218, aija.luse@lka.edu.lv