
Zirgu pastā skatāma izrāde “Ričards III. Aklā zarna”
Latvijas Kultūras akadēmijas 4. aktieru un režisoru kurss Māras Ķimeles vadībā aicina uz izrādēm “Ričards III. Aklā zarna” (režisors Dāvids Džovanzana), kas norisināsies šā gada 21., 22. un 25. oktobrī plkst. 19.00 Teātra mājā “Zirgu pasts”.
Akadēmijas audiovizuālās un skatuves mākslas studenti aizvadījuši radošu posmu, piedaloties Skatuves mākslas festivālā “Patriarha rudens 2016” un jaunajā Starptautiskajā skatuves mākslas festivālā “Teātris ir visur” Kuldīgā.
Šī gada festivāls “Patriarha rudens” sevi pieteica ar patiesi bagātu programmu. Festivāla skatē ar saviem darbiem piedalījās divi jaunie un četri topošie teātra režisori. Savu maģistra diplomdarbu “Zvēru dārzs” izrādīja režisors Pēteris Galviņš. Tāpat festivālā savus kursa darbus izrādīja Dramatiskā teātra režijas mākslas 4. kursa studenti: klasikas darba interpretāciju piedāvāja Justīne Vaivode izrādē „Makbets3”, un Māra Ribkinska ar uzvedumu „Lēnprātīgā”, kas tapusi pēc F. Dostojevska darba motīviem. Tāpat savu, jau skatītāju atzinību ieguvušo izrādi “Raskoļņikova murgi” festivāla skatītāju vērtējumam nodeva Mārtiņš Zariņš.
Ar savu starptautisko pieredzi dalījās Toms Treinis, no Lietuvas atvedot savu 3. kursa darbu „Medus garša”, kas tapis sadarbībā ar jaunajiem aktieriem no Vytautas Magnus Universitātes un tika spēlēta režisora Gildas Aleksa teātra mājā “Trouble on Stage”. Jaunais režisors Pētera Pētersona petrolejas lampu par labāko režijas darbu ieguva jau otro gadu pēc kārtas, iegūstot visu žūrijas ekspertu pozitīvu darba vērtējumu.
Kā labākā aktrise tika nominēta Toma Treiņa izrādes “Medus garša” aktrise, Vytautas Magnus Universitātes studente Milda Naudžiūnaitė, savukārt labākais aktieris – mūsu pašu students, jaunais aktieris Toms Veličko. Aktieri ieguva mākslinieces Renātes Kloviņas gleznas – aktus.
Leļļu teātra žanrā ar pašas veidoto askētisko monoizrādi „Vienkauja” debitēja režisore Māra Ganģe. Māra festivāla noslēgumā saņēma īpašo profesora, literatūrzinātnieka Raimonda Brieža balvu, kurš pārstāvēja arī žūrijas komisiju.
Festivālā savas solo izrādes izdejoja arī laikmetīgās dejas horeogrāfi - maģistranti. Horeogrāfe Agate Bankava šogad izrādīja solo dejas izrādi „Membra”, Anastasija Lonšakova piedāvāja interaktīvu performanci „Metamorphosis”. Dejotājam un horeogrāfam Jānim Putniņam solo izrāde ar nosaukumu “Repulse”, savukārt Mārtiņam Freimanim dejas izrāde ar nosaukumu “Karlsons”.
Veiksmīgi aizritēja audiovizuālās skatuves mākslas bakalauru un maģistrantu studentu kino skate kinoteātrī “Splendid Palace”, arī bērnu rīti “AJINĀPS” Eduarda Smiļģa Teātra muzejā 2. aktieru kursa vadībā, kā arī citas aktivitātes.
Skatuves mākslas rudens ražas atskaņas pēc veiksmīgi aizvadītā “Patriarha rudens 2016” turpinājās arī Kuldīgā. Dramatiskā teātra aktiera mākslas un režijas mākslas studentu izrāde “Liesmojošā tumsa” Elmāra Seņkova režijā, “Patriarha rudens 2015” laureāts Toms Treinis ar izrādi “Stāsti no abām kabatām” un jaunās horeogrāfes Agates Bankavas laikmetīgās dejas izrāde “Rauts” viesojās Kuldīgā, kur pirmo reizi notika iepriekš nebijuša skatuves mākslas festivāla „Teātris ir visur” ieskandināšana.
Aktieri ir atgriezušies savās radošajās mājās, teātra mājā “Zirgu pasts”, lai turpinātu darbu pie diplomdarbu iestudēšanas. Paralēli tam visi interesenti ir aicināti apmeklēt izrādi “Ričards III. Aklā zarna” (režisors Dāvids Džovanzana), kas pirmizrādi piedzīvoja tieši šī gada festivāla “Patriarha rudens” ietvaros.
Sākotnēji Dāvids Džovanzana savu izrādes ieceri raksturoja kā varas un tās mehānismu pētījumu mūsdienu sabiedrībā un politikā, izmantojot Šekspīra lugas "Ričards III" struktūru. Viņu nodarbina jautājumi par to, kā cilvēki manipulē ar varu un, no otras puses, kā vara manipulē ar cilvēkiem. Taču mēģinājumu process izrādes veidotājus ir attālinājis no politiskas diskusijas, aizvedot drīzāk pie pētījuma par cilvēka dabu - kas ir tie mehānismi pašā cilvēkā, kuri liek tiekties pēc varas un pārākuma pār citiem un ar kādiem, dažkārt ļoti nežēlīgiem, spēles paņēmieniem mēs tos realizējam. Ņemot vērā leģendu par to, ka "Ričards III" Šekspīram, iespējams, ir bijis pasūtījuma darbs no toreiz valdošajām karaļa Henrija VII pēcteču aprindām, kurš bija gāzis vēsturisko karali Ričardu III, izrādes paralēlais stāsts ir arī par manipulāciju plašākā nozīmē. Vai teātris manipulē ar skatītāju, režisors - ar aktieri, autors - ar sabiedrību? Vai manipulācijas mehānismu atpazīšana un atsegšana mūsu dzīvi dara vieglāku un skaidrāku? Varbūt vismaz spēja pasmieties pašiem par sevi un cilvēka tumšo pusi atjauno prieku dzīvot - un tas ir viens no teātra uzdevumiem?
Biļetes uz festivāla izrādēm pieejamas visās Biļešu Paradīzes kasēs, kā arī www.bilesuparadize.lv.
Lūdzam medijus pieteikties laicīgi, rakstot uz e-pastu leldekristiaanav@gmail.com, vai zvanot uz mobilo tālruni +371 26278483.