ZIŅAS

Kā uzrunāt potenciālo lasītāju? Skolēni prezentē idejas grāmatas koncepcijai par kultūras kanona vērtībām

05.12.2024

No 25. līdz 29. novembrim Latvijas reģionos norisinājās Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) organizētā Latvijas Kultūras kanona konkursa “Latvijas Kultūras kanona vērtību stāsts: kā lasīt? kā stāstīt? kā rakstīt?” pirmā kārta, kurā tikās 45 skolu komandas no visas Latvijas, lai žūrijas komisijai prezentētu konkursa pirmās kārtas uzdevumu. Piecu dienu garumā konkursa žūrijai bija iespēja novērtēt jauniešu prezentētās idejas, kā radīt saturiski un vizuāli mūsdienīgu stāstījumu par kultūras kanona vērtībām grāmatas formātā


Dalību konkursa otrajā kārtā turpinās 16 skolu komandas. No Vidzemes reģiona – Privātā vidusskola Ādažu Brīvā Valdorfa skola, Ogres Valsts ģimnāzija, Saulkrastu novada vidusskola, Cēsu Valsts ģimnāzija. No Kurzemes – Brocēnu vidusskola, Liepājas Raiņa vidusskola, Liepājas Valsts ģimnāzija, Kandavas Kārļa Mīlenbaha vidusskola. No Latgales – Staņislava Broka Daugavpils Mūzikas vidusskola un Jēkabpils Valsts ģimnāzija. No Zemgales – Ikšķiles vidusskolas. No Rīgas un Pierīgas – Rīgas Hanzas vidusskola, Rīgas Kultūru vidusskola, MIKC Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola, Ogres tehniskums, Rīgas 13. vidusskola.

“Konkursa dalībnieki, pētot savu vienaudžu, ģimenes locekļu un citu mērķgrupu lasīšanas paradumus un zināšanas par kultūras kanona vērtībām, pārsteidza ar radošiem un nestandarta risinājumiem, kā uzrunāt potenciālos lasītājus, lai vairāk uzzinātu par Latvijas Kultūras kanonu," konkursa pirmās kārtas norisi vērtē UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas Komunikāciju un informācijas sektora vadītāja Beāte Lielmane.

Programmas “Latvijas skolas soma” eksperts satura un metodikas jautājumos Aleksandrs Kabakovs uzsver, ka “pēc konkursa pirmās kārtas noslēguma šķiet, ka visi varam atzīt – jau ir paveikts labs un vērtīgs darbs. Par to jauniešiem un skolotājiem jālepojas! Šogad prieku radīja tās komandas, kas idejas veidoja, domājot par sevi un saviem vienaudžiem – jauniešiem – kā daudzveidīgu sociālo grupu, kurā katram ir sava loma un pieredze. Tāpat lielu gandarījumu radīja apliecinājums, ka jaunieši ir gatavi un vēlas piedalīties Latvijas kultūras vērtību saglabāšanā, komunikācijā un attīstībā. Tā turpināt. Lai izdodas tālākajās konkursa kārtās!”

Ar skolēniem pirmajā kārtā tikās arī LKA bakalaura studiju “Kultūras socioloģija un menedžments” 2. kursa studente Diāna Mierture, kura pirms diviem gadiem kā skolniece piedalījās Latvijas Kultūras kanona konkursā un atceras, ka “izvirzītais konkursa uzdevums nemaz nebija vienkāršs – izveidot kādu protesta formu. Tas pieprasīja ne tikai pretstāvi, bet iedziļināšanos, spriestspēju un aktīvu iesaisti. Tas mani šajā konkursā visvairāk uzrunā joprojām – ne tikai domāt par kanona vērtībām kā svarīgām, bet analizēt un dažādās formās tās iedzīvināt šodienā. 26. novembrī pirmo reizi biju viena no žūrijas loceklēm konkursa Kurzemes reģiona 1. kārtā, un mani patīkami pārsteidza tas, cik interesantas un jaudīgas ir vidusskolēnu idejas kanona vērtību saglabāšanai un integrēšanai jaunos formātos, šogad – grāmatu veidolā! Īpašs prieks un gandarījums par to, ka jau tādā vecumā skolēni domā par ļoti dažādu mērķauditoriju, kam būtu vērts radīt grāmatu, piemēram, konkrētas profesijas pārstāvji

vai cilvēki ar garīga rakstura traucējumiem. Tas liecina par viedu, pārdomātu un empātisku attieksmi.”

Konkursa otrajā kārtā, 2025. gada 17. janvārī, skolu komandas tiksies radošajā seminārā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, kur konkursa rīkotāji kopā ar kultūras un radošā sektora profesionāļiem dalīsies pieredzē par grāmatu izdošanas mākslinieciskajiem, dizaina, satura un izdevējdarbības aspektiem. Tiks apzinātas arī jauno tehnoloģiju iespējas grāmatniecībā, kas ļauj rast ilgtspējīgākus kultūras vērtību saglabāšanas un aizsardzības risinājumus.

Lai godinātu latviešu valodu un grāmatniecību, kā arī aizsāktu Latvijas Nacionālās bibliotēkas 2025. gada pasākumu ciklu par godu pirmajai latviešu valodā iespiestajai grāmatai, šī gada konkursa uzdevumos skolēniem būs jāmeklē grāmatniecības un Latvijas kultūras kanona saskares punkti. Šī gada konkursā jaunieši pievērsīs uzmanību tam, cik atšķirīgi Latvijas kultūras kanona vērtības uztver un interpretē to nozīmi dažādas Latvijas sabiedrības grupas, kopienas un indivīdi. Konkursa finālā skolēni radīs un prezentēs inovatīvus un oriģinālus prototipus grāmatai, kura nes kādai iedzīvotāju grupai nozīmīgu vēstījumu par Latvijas kultūras kanonā iekļautu vērtību vai vērtībām.

Konkursu organizē LKA kopā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju, Latvijas Nacionālo bibliotēku, kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”, Latvijas Nacionālo kultūras centru, Valsts izglītības satura centru un UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju.

Ar konkursa norises gaitu var iepazīties Latvijas Kultūras kanona Facebook lapā: https://www.facebook.com/kulturaskanons un Latvijas Kultūras akadēmijas mājaslapā www.lka.edu.lv.


Informāciju sagatavoja:

Aija Lūse,

konkursa sabiedrisko attiecību speciāliste aija.luse@lka.edu.lv, 29107218