ZIŅAS

LKA Producēšanas un mārketinga departamenta komanda apmeklē laikmetīgā cirka festivālu LEME Portugālē

18.12.2024

No 5. līdz 8. decembrim Portugāles pilsētā Iljavo norisinājās laikmetīgā cirka festivāls LEME, kura fokuss bija vērsts uz māksliniecisko jaunradi, izrādēm netradicionālās telpās, kā arī profesionāļu tīklošanos un diskusijas veicināšanu. 2024.gadā festivāls pievērsās kopīgas telpas konceptam, izceļot auditoriju kā būtisku mākslinieciskās pieredzes elementu. Festivālu apmeklēja ap 140 skatuves mākslas profesionāļi, tostarp ERASMUS+ starptautiskās mobilitātes ietvaros arī Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) Producēšanas un mārketinga departamenta komanda – Kristīne Freiberga, Aija Lūse, Elza Strazdiņa, Ance Bergmane un Oskars Vītoliņš.

“Brauciens uz laikmetīgā cirka festivālu LEME Portugālē, Iljavo pilsētā man bija nozīmīgs vairāku iemeslu dēļ. Pirmkārt, tā kā mēs paši LKA rīkojam skatuves mākslas festivālu un visu laiku domājam par festivāla attīstību un jauniem darbības modeļiem, šī bija laba iespēja iedvesmoties no tiešām augsti profesionāli noorganizēta festivāla, kurā bija padomāts par katru niansi. Tā kā mēs piedalījāmies festivāla profesionāļu programmā, faktiski, mums vispār ne par ko nebija jāsatraucas. Mums tika piedāvāta izlase ar fantastiskiem darbiem – gan pilnas formas izrādēm, gan procesa darbiem, no kuriem daļu es ar prieku redzētu arī Rīgas cirkā!

Tāpat šajā profesionāļu programmā par mums parūpējās no agra rīta līdz vēlam vakaram, saplānojot maršrutus, loģistiku, ēdināšanu, kultūras programmu utt.. Tas tiešām bija iedvesmojoši, kā nelielā pilsētā, Aveiro priekšpilsētā, mēs piedzīvojām tik augstu kultūras koncentrāciju – izrādes te dzīvoja visur – gan kultūras centrā, gan uz ielām, gan bērnudārzā, gan jūrniecības muzejā, gan tirgū, gan sporta hallē. Otrkārt, bija izcili vērot, kā tiek veidots festivāla mārketings. Cik gaumīgi un dizainiski vienoti bija visi vizuālās komunikācijas materiāli, cik operatīvi tiek veidotas reportāžas par katras dienas notikumiem, cik daudz fotogrāfu un videomākslinieku strādā uz vietas festivālā, lai veidotu atskatus un reportāžas. Tas arī bija iedvesmojoši un visaugstākajā līmenī. Un trešā lieta – šis brauciens mums bija arī svarīgs kā departamentam. Ņemot vērā salīdzinoši nesenās strukturālās izmaiņas LKA, bija lieliski socializēties ar departamenta kolēģiem ārpus darba formāta, jo, protams, ka caur šādām neformālām aktivitātēm veidojas arī lielāka savstarpējā uzticība un ir vieglāk atrast kopīgu valodu arī tālāk profesionālajās attiecībās,” pieredzētajā dalās departamenta direktore Kristīne Freiberga.

Savukārt izrāžu un pasākumu producente Elza Strazdiņa uzsver, ka viņas primārais mērķis festivālā “bija iepazīties ar laikmetīgā cirka mākslu, apmeklējot izrādes, pat piecas vienā dienā, liekot lielu uzsvaru arī uz festivāla organizēšanas darbu iepazīšanu. Novērot, kā top festivāls, kurā piedalās 140 profesionāļi, notiek 20 izrādes un kura programma profesionāļiem katru dienu ilgst no desmitiem rītā līdz pusnaktij un ilgāk, un kur par katru mazāko lietu ir padomāts, vai tās ir pusdienas, transports u.c.. Tas noteikti ļāva man paskatīties, kā festivālus veidoju es, un ieraudzīt lietas, ko no LEME festivāla varētu pārņemt savā praksē”.

Mārketinga un sabiedrisko attiecību vadītāja Aija Lūse, kā vērtīgāko, ko sniedza festivāla apmeklējums, novērtēja pieredzēto festivāla īstenotajā komunikācijā un mārketingā: “Festivāla komunikācija un mārketings tika īstenots, integrējot kā tradicionālās, tā digitālās stratēģijas, sākot ar plašu un daudzveidīgu digitālo komunikācijas kanālu izmantojumu, atspoguļojot ne tikai festivāla izrādes un iepazīstinot ar māksliniekiem, bet arī plaši daloties ar apmeklētāju pieredzēto, beidzot ar informācijas pieejamību izrāžu norises vietās. Festivāla komanda ar gaismām, plakātiem, izdales materiāliem spēja uzburt festivāla gaisotni visā pilsētā. Jau vairāk nekā mēnesi pirms festivāla sociālajos medijos ar kvalitatīviem vizuālajiem materiāliem tika radīta interese par gaidāmajiem notikumiem, tāpat arī pēc festivāla – ir pagājušas gandrīz divas nedēļas, bet joprojām komunikācijā tiek noturēts īpašā notikuma efekts, raisot labu pēcgaršu par pieredzēto. Nereti radās jautājums, kādēļ festivāla organizatori tik lielu uzmanību bija veltījuši skatuves mākslas profesionāļu piesaistei no dažādām Eiropas valstīm un kā šis prāvais kolēģu pulks tiks integrēts festivāla procesos. Un atbildes nebija jāmeklē – gan diskusijās, gan neformālos brīžos tika veicināta savstarpēju kontaktu veidošana un tīklošanās. Festivāla laikā un pēc tā festivāla radošajām komandām un māksliniekiem bija iespēja personiski sazināties ar profesionāļiem, kas festivālu apmeklēja, un veidot sadarbības. Māksliniekiem bija svarīga ne tikai iespējamā sadarbība, bet arī atgriezeniskā saikne, uzzinot profesionāļu vērtējumu par pieredzēto. Tīklošanās platformas radīšana starp māksliniekiem un dažādu valstu pārstāvjiem noteikti bija viens no lielākajiem festivāla ieguvumiem. Protams, lielākais festivāla ieguvējs bija Portugāles pilsēta Iljavo un tās iedzīvotāji, kuri vairāku dienu garumā kļuva par īpašā notikuma pasīvākiem vai aktīvākiem dalībniekiem, kopā ar māksliniekiem piedaloties izrāžu veidošanā un norisē vai, sastopoties ar mākslu, vietās, kas viņu ikdienā ieņem kādu lomu – vai tas bija tirgus, bērnudārzs, sporta halle vai zivju rūpnīca. Festivāla komanda bija padomājusi par dažādu vecuma grupu iesaisti. Šāda veida festivāla ienākšana nomaļākās pilsētās, noteikti ir liels ieguvums pilsētai un, iespējams, ilgākā laika posmā var sniegt iespēju veicināt vietējo un ārvalstu viesu pieplūdumu”.

Vairāk par festivālu: https://lemefestival.pt/