
Noslēgusies 2. Starptautiskā profesionālās doktorantūras vasaras skola Stāmerienā
No 18. līdz 22. augustam Stāmerienā (Gulbenes novadā) notika 2. Starptautiskā profesionālās doktorantūras vasaras skola, kas bija veltīta mākslinieciskajai pētniecībai mūzikā, filmu mākslā, skatuves mākslā un starpdisciplināri. Vasaras skolu organizēja Latvijas Kultūras akadēmija (LKA), Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija (LMTA) un Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija (EMTA) sadarbībā ar Stāmerienas pili. Vasaras skolā piedalījās 19 doktoranti no visu iesaistīto augstskolu doktorantūras studiju programmām – 11 no LMTA, 6 no J. Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas, Latvijas Kultūras akadēmijas un Latvijas Mākslas akadēmijas kopīgās profesionālās doktora studiju programmas mākslās “Mākslas” un 2 no EMTA.
Vasaras skolas mērķis bija atbalstīt Baltijas valstu doktorantu profesionālo izaugsmi, sniegt atbalstu promocijas darbu attīstībā, kā arī sekmēt starptautisku starpdisciplināru sadarbību, jaunradi un ideju apmaiņu. Projekta mērķis bija arī pirmo reizi apvienot visu trīs Baltijas valstu mākslu augstskolu doktorantus vienā kopīgā projektā, tādējādi stiprinot arī starpinstitucionālo sadarbību, kas veiksmīgi izdevās un noteikti turpināsies arī citos gados un cita veida projektos.
Vasaras skolas programmā tika iekļautas lekcijas, darbnīcas, individuālas un grupu mentoringa sesijas, kā arī kultūras programma vakaros Stāmerienas pilī – doktorantu pētījumu prezentācijas, vasaras skolas pasniedzēju kūrēta filmu programma un kopīgs pasniedzēju un studentu muzikāls brīvās improvizācijas vakars.
Vasaras skolas lektori un mentori ir pieredzējuši dažādu mākslas nozaru pārstāvji, kuri balsta savas prakses mākslinieciskajā pētniecībā un strādā vai ir strādājuši mākslinieciskās pētniecības pedagoģijā. Vasaras skolas programmas kuratori ir prof. Dr. Dāvis Sīmanis (LKA) un asoc. prof. Dr. Ramūne Balevičūte (Ramunė Balevičiūtė, LMTA), kuri bija arī dalībnieku mentori.
Pirmajā dienā Dr. Reičela Gārfīlda(Rachel Garfield, Apvienotā Karaliste) sniedza ievadlekciju par to, ko nozīmē izstrādāt promocijas darbu, balstoties mākslinieciskās pētniecības pieejās. Otrā diena tika veltīta montāžas tehnikām un simbiozei starp mākslu nozarēm. Šīs dienas lekciju un semināru vadīja Dr. Ondrejs Vavrečka (Ondřej Vavrečka, Čehija). Vasaras skolas trešajā dienā Dr. Teodors Lī Pārkers (Theodore Lee Parker, Igaunija, ASV) fokusējās uz improvizācijas tehnikām mākslinieciskajā pētniecībā. Ceturtajā dienā Dr. Anete Arlandere(Annette Arlander, Somija) iepazīstināja ar savām starpdisciplinārajām pētnieciskajām praksēm un metodi, ko doktoranti pēc tam var aprobēt savu pētījumu realizācijā. Savukārt noslēdzošajā dienā Dr. Kersti Grundica Brenana (Kersti Grunditz Brennan, Zviedrija, Beļģija) sniedza piemērus sadarbības praksēm un kopautorībai kā daļai no mākslinieciskās jaunrades procesa. Kā atzina vasaras skolas dalībnieki – lai arī ne visas lekciju un meistarklašu tēmas bija tiešā veidā atbilstošas pilnīgi visu mākslas disciplīnu studentiem, tomēr pasniedzēji bija piedomājuši pie tā, lai lekcijās stāstītais būtu attiecināms un aprobējams arī citām mākslu nozarēm. Tāpat izaicinājums bija doktorantu dažādās pētījumu stadijas – daži jau tuvojas pētījuma noslēgumam un iesniegšanai, daži tikai septembrī uzsāk savu pirmo studiju gadu doktorantūrā, tomēr, neskatoties uz to, katrs varēja atrast savam pētījumam noderīgas atziņas un atklāsmes.
Nozīmīga programmas daļa bija individuālās un grupu mentoringa sesijas, kurās doktoranti varēja individuāli pierakstīties uz tikšanās laiku ar vasaras skolas lektoriem, pārrunāt savu pētījumu problēmjautājumus, saņemt atgriezenisko saiti un ieteikumus tālākam darbam. Liela daļa vasaras skolas dalībnieku šo novērtēja kā vasaras skolas programmas būtiskāko ieguvumu.
Tāpat svarīga vasaras skolas daļa bija arī neformālās dalībnieku sarunas. Organizējot šī gada vasaras skolu, tika ņemta vērā iepriekšējā gada pieredze, un norises programmā bija iekļauts gan laiks pētījumu prezentācijām, gan arī radošam darbam un neformālām tīklošanās aktivitātēm. Tādējādi dalībnieki varēja gan apmainīties idejām un pieredzēm, ņemot vērā līdzīgos pētījumu virzienus vai pieejas. Kopumā vasaras skolas laikā izdevās radīt un izveidot atbalstošas kopienas sajūtu, un esam droši, ka iesaistītie doktoranti arī turpmāk uzturēs saziņu, sekos līdzi cits cita jaunradei, kā arī veidos jaunus sadarbības tīklus un projektus.
Kā vasaras skolas izvērtējumā atzina tās dalībnieki:
“Šī ir fantastiska iespēja ikvienam, kas virzās pretī doktora grādam mākslās!”
“Piecu dienu būšana Stāmerienas pilī bija lielisks “ceļojums” kopā ar lektoriem, kuri dalās savā aizrautībā paplašināt zinātnes un mākslas simbiozi. Šīs dienas citu doktorantu lokā bija lieliska iedvesma un iedrošinājums ne tikai dalīties un ticēt savam darbam, bet arī paplašināt savu prāta pasauli, lai nebūtu bail kopīgi radīt kaut ko jaunu.”
Vasaras skola tika organizēta kā Erasmus+ BIP (Blended intensive programme) projekts, un to līdzfinansē Latvijas Kultūras akadēmija, Lietuvas Mūzikas un teātra akadēmija, Igaunijas Mūzikas un teātra akadēmija, Igaunijas Doktorantūras skola, Eiropas Savienības ERASMUS+ un Sociālā fonda programmas, Valsts kultūrkapitāla fonds, Stāmerienas pils.
