• lv
  • en
  • Akadēmija
    • PAR AKADĒMIJU
    • IZRĀDES
    • ATTĪSTĪBA
    • VADĪBA
    • STRUKTŪRA
    • LKA DOCĒTĀJI
    • TRADICIONĀLIE PASĀKUMI
    • ABSOLVENTI
    • DOKUMENTI
    • VIDES PIEEJAMĪBA
    • FIZISKO PERSONU DATU AIZSARDZĪBA
    • APTAUJAS
    • SAIMNIECISKĀ DARBĪBA
    • VAKANCES
    • LOGO
    • COVID-19
  • Studiju iespējas
    • STUDIJU PROGRAMMAS
    • PASĀKUMI STUDIJU INTERESENTIEM
    • UZŅEMŠANA 2025
    • UZŅEMŠANAS NORISE
    • PROVIZORISKAIS UZŅEMŠANAS PLĀNS 2025–2026
    • IZVĒLES KURSI VIESSTUDENTIEM
    • TĀLĀKIZGLĪTĪBA
    • PROFESIONĀLĀS PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU UZSĀKŠANA VĒLĀKOS STUDIJU POSMOS
    • KUR DZĪVOT LKA STUDENTIEM
  • Pētniecība
    • AKTUĀLI
    • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
    • ZINĀTNE RUNĀ
    • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
    • UNESCO KATEDRA
    • DOKTORANTŪRAS SKOLA
    • PĒTĪJUMU PROJEKTI
    • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
    • KONFERENCES
    • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
    • SADARBĪBAS TĪKLI
    • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ
  • Starptautiskā sadarbība
    • EIROPAS UNIVERSITĀŠU ALIANSE ACE2-EU
    • PROJEKTI
    • ERASMUS+ MOBILITĀTE
    • TĪKLI
    • VASARAS SKOLAS
    • STIPENDIJU IESPĒJAS
    • EEZ MOBILITĀTE
  • LKA studentiem
    • STIPENDIJAS UN STUDIJU MAKSĀJUMI
    • STUDIJU KURSU UN PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU ATSĀKŠANA VAI PĀRTRAUKŠANA
    • STUDĒJOŠO PAŠPĀRVALDE
    • STUDENTA DZĪVE
    • STUDIJU PROCESS
    • STUDIJU DARBU IZSTRĀDE
  • Prakse un karjeras atbalsts
    • ABSOLVENTU ASOCIĀCIJA
    • DARBA PIEDĀVĀJUMI
    • MENTORINGA PROGRAMMA
    • KARJERAS KONSULTĀCIJAS
    • PRAKSE
  • Kontakti
    • BANKAS REKVIZĪTI
    • KONTAKTI
    • LKA E-STUDIJU VIDE
    • STUDIJU NORISES VIETAS
  •  
  • lv
  • en
  • Akadēmija
    • PAR AKADĒMIJU
    • IZRĀDES
    • ATTĪSTĪBA
    • VADĪBA
    • STRUKTŪRA
    • LKA DOCĒTĀJI
    • TRADICIONĀLIE PASĀKUMI
    • ABSOLVENTI
    • DOKUMENTI
    • VIDES PIEEJAMĪBA
    • FIZISKO PERSONU DATU AIZSARDZĪBA
    • APTAUJAS
    • SAIMNIECISKĀ DARBĪBA
    • VAKANCES
    • LOGO
    • COVID-19
  • Studiju iespējas
    • STUDIJU PROGRAMMAS
    • PASĀKUMI STUDIJU INTERESENTIEM
    • UZŅEMŠANA 2025
    • UZŅEMŠANAS NORISE
    • PROVIZORISKAIS UZŅEMŠANAS PLĀNS 2025–2026
    • IZVĒLES KURSI VIESSTUDENTIEM
    • TĀLĀKIZGLĪTĪBA
    • PROFESIONĀLĀS PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU UZSĀKŠANA VĒLĀKOS STUDIJU POSMOS
    • KUR DZĪVOT LKA STUDENTIEM
  • Pētniecība
    • AKTUĀLI
    • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
    • ZINĀTNE RUNĀ
    • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
    • UNESCO KATEDRA
    • DOKTORANTŪRAS SKOLA
    • PĒTĪJUMU PROJEKTI
    • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
    • KONFERENCES
    • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
    • SADARBĪBAS TĪKLI
    • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ
  • Starptautiskā sadarbība
    • EIROPAS UNIVERSITĀŠU ALIANSE ACE2-EU
    • PROJEKTI
    • ERASMUS+ MOBILITĀTE
    • TĪKLI
    • VASARAS SKOLAS
    • STIPENDIJU IESPĒJAS
    • EEZ MOBILITĀTE
  • LKA studentiem
    • STIPENDIJAS UN STUDIJU MAKSĀJUMI
    • STUDIJU KURSU UN PIEREDZES ATZĪŠANA
    • STUDIJU ATSĀKŠANA VAI PĀRTRAUKŠANA
    • STUDĒJOŠO PAŠPĀRVALDE
    • STUDENTA DZĪVE
    • STUDIJU PROCESS
    • STUDIJU DARBU IZSTRĀDE
  • Prakse un karjeras atbalsts
    • ABSOLVENTU ASOCIĀCIJA
    • DARBA PIEDĀVĀJUMI
    • MENTORINGA PROGRAMMA
    • KARJERAS KONSULTĀCIJAS
    • PRAKSE
  • Kontakti
    • BANKAS REKVIZĪTI
    • KONTAKTI
    • LKA E-STUDIJU VIDE
    • STUDIJU NORISES VIETAS
  1. Sākumlapa
  2. Pētniecība
  3. PĒTĪJUMS FOKUSĀ

PĒTĪJUMS FOKUSĀ

  • AKTUĀLI
  • PĒTĪJUMS FOKUSĀ
  • ZINĀTNE RUNĀ
  • KULTŪRAS UN MĀKSLU INSTITŪTS
  • UNESCO KATEDRA
  • DOKTORANTŪRAS SKOLA
  • PĒTĪJUMU PROJEKTI
  • ZINĀTNISKO RAKSTU KRĀJUMI
  • KONFERENCES
  • AKADĒMISKĀ PERSONĀLA ZINĀTNISKĀ UN RADOŠĀ DARBĪBA
  • SADARBĪBAS TĪKLI
  • IESAISTIES PĒTNIECĪBĀ

Sociālie tīkli

  • Instagram
  • Facebook
Instagram

Latvijas Kultūras akadēmija (@lkakademija)

PĒTĪJUMS FOKUSĀ

Kinoteātru auditorija Latvijā: klātienes un digitālā filmu patēriņa prakses

Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta īstenotā pētījuma “Kinoteātru auditorija Latvijā: klātienes un digitālā filmu patēriņa prakses” rezultāti atklāj, ka kinoteātra apmeklējumā kopumā auditorijai līdzvērtīgi nozīmīgas ir divas dimensijas – filmu mākslas baudīšanas pieredze un tāda brīvā laika pavadīšana, kas saistās ar socializācijas pieredzi. Par socializācijas nozīmīgumu liecina arī prakse apmeklēt kinoteātri kopā ar kādu (draugiem vai paziņām, partneri, citiem ģimenes locekļiem vai bērniem). Vienatnē apmeklē tikai neliela daļa (14%) un tie ir tādu kinoteātru apmeklētāji, kas piedāvā “kino gardēžiem” specifisku pieredzi, vai arī vecāka gadagājuma apmeklētāji, kam, iespējams, iztrūkst socializēšanās iespējas.
Lai gan socializēšanās joprojām ir būtiska kinoteātra apmeklējuma sastāvdaļa, to nozīme nav primāra informācijas ieguvē. Dominējošie avoti informācijas ieguvē šobrīd ir digitālie avoti – mājaslapas un sociālie tīkli.
No biežākas kinoteātru apmeklēšanas respondentus attur gan tādas lietas, ko kinoteātri varētu ietekmēt (interesējošu filmu neesamība, mazs piedāvājums un augstas cenas), gan tādas, ko nevar ietekmēt (cits dzīvesstils un atšķirīgas izklaides un kultūras patēriņa preferences).

Pētījuma ziņojums: https://drive.google.com/file/d/1M4Y27_Xe0_3N6f7cyYWLeba-NGMeNzCA/view 


Laikmetīgās dejas nozares izpēte projektā CERS

Kāpēc VPP projektā "Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai" / CERS esam izvēlējušies padziļināti pētīt nodarbinātības īpatnības laikmetīgās dejas nozarē? Pirmkārt, laikmetīgās dejas profesionāļi ir “mūsējie” – kā parāda projekta ietvaros veiktā aptauja, vairākums ir Latvijas Kultūras akadēmijas (LKA) studiju programmas “Laikmetīgās dejas māksla” absolventi. Otrkārt, lai iegūtu detalizētāku izpratni par to, kāda ir specifika nišas nozarē, kurai raksturīga ļoti motivēta, taču daudzos veidos īpaši nedroša nodarbinātība.

Lai gūtu atbildes uz pētījuma jautājumiem, LKA pētnieces cieši sadarbojās ar laikmetīgās dejas profesionāļus apvienojošo organizāciju – Horeogrāfu asociāciju. Tā darbojas jau kopš 2003. gada, un apvieno gan dažādu “paaudžu” (konkrētā gada absolventi sauc sevi par paaudzēm) dejotājus no LKA, gan arī tādus, kas izglītību guvuši citur, tai skaitā ārvalstu augstskolās. Tie ir gan nozares aizsācēji, gan jaunākie dalībnieki.

2024. gada jūnijā īstenota LKA aptauja, un tās rezultāti apspriesti Asociācijā šī gada rudenī. No vienas puses, pētījums apstiprina daudzas tendences, kas pētniekiem jau zināmas no pētījumiem, kas veikti citās valstīs. Piemēram, arī laikmetīgās dejas nozarē izpaužas multi-nodarbinātība: ievērojama daļa profesionāļu strādā vairāk nekā vienā projektā/darba vietā; arī šajā nozarē ir neprognozējami un ar augsto izglītības līmeni nesamēroti ienākumi; arī dejas māksliniekus primāri motivē pašizpausme. No otras puses, daudzskaitlīgie nozares profesionāļu izaicinājumi kontrastē ar visai augsto optimismu par nozares attīstības perspektīvām un acīmredzamu kolektīvo interešu prioritāti. Pētnieki izvirza pieņēmumu, ka šādu optimismu var saistīt ar to, ka nozarē ir dziļa kopienas izjūta. Ārvalstu pētījumi rāda, ka profesionālā kopiena ļoti palīdz gan kā atbalsta tīkls, gan profesionālās izaugsmes dzinējs. Vai tas ir arī LV gadījuma skaidrojums? Pētījums turpinās.

Par projektu: https://lka.edu.lv/lv/petnieciba/petijumu-projekti/valsts-petijumu-programmas/cers/


Publicēti jaunatnes politikas un darba ar jaunatni monitoringa aptaujas dati

Ir noslēgusies pētījuma "Nacionāla mēroga socioloģiski reprezentatīvu aptauju īstenošana jaunatnes politikas un darba ar jaunatni monitoringa ietvaros" izstrāde, kura autoru starpā no Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta puses ir Gints Klāsons, Anda Laķe, Baiba Tjarve, Līga Vinogradova un Ance Kristāla. Pētījuma mērķis bija izstrādāt divu aptauju metodoloģiju un instrumentāriju regulārai datu iegūšanai un, testējot izstrādāto metodoloģiju un instrumentāriju, veikt nacionāla mēroga socioloģiski reprezentatīvu jauniešu un darbā ar jaunatni iesaistīto aptauju jaunatnes politikas un darba ar jaunatni monitoringa ietvaros.

Veiktās 13-25 gadīgo jauniešu socioloģiska nacionāli reprezentatīvās aptaujas ietvaros, vienā no jautājumiem, jaunieši tika lūgti norādīt, kurās no aktivitātēm viņi ir iesaistījušies pēdējo 12 mēnešu laikā. Dati liecina, ka vispopulārākā aktivitāte, kurā jaunieši ir iesaistījušies, ir kultūras pasākumu apmeklēšana ārpus skolas, ko norādījuši 55 % jauniešu. Otrajā vietā ir sporta aktivitātes ārpus skolas, kurās piedalījušies 35 % respondentu. Ar pārējiem aptaujas datiem aicinām iepazīties pētījuma ziņojumā!

Pētījuma pilns ziņojums pieejams šeit: https://drive.google.com/file/d/1oGhyG2wiOiASFu5Jqw8Cxn-X1TGg-mlC/view

 


Platformu darba nedrošības socioloģiskā tipoloģija / GigWork pētījuma atziņas Ivetas Ķešānes un Maijas Spuriņas rakstā

Attīstoties platformu ekonomikai, arvien vairāk cilvēku visā pasaulē izvēlas platformu darbu kā galveno vai papildus ienākumu avotu. Angļu valodā, runājot par platformu ekonomiku un nodarbinātību, tiek lietoti termini gig work un gig economy, velkot paralēles ar gadījuma rakstura darbiem mūzikas industrijā, kur mūziķis sniedz viena vakara koncertu un saņem par to atalgojumu. Platformu darbs ir pielīdzināms šādam gadījuma rakstura darbam jeb “haltūrai”, jo platformās strādājošajiem nav ilgtermiņa darba līguma, kurš garantētu konkrētu atalgojumu. Katrs konkrētais pakalpojums, kā piemēram, ēdiena piegāde, ir kā atsevišķa vienošanās starp restorānu, klientu un kurjeru, kur saistība starp trim pusēm ilgst tikai no konkrētā pasūtījuma saņemšanas līdz pasūtījuma izpildei. Pēdējos gados dažāda veida platformas ir radījušas apstākļus, kur šādā veidā savus pakalpojumus sniedz visdažādākā veida speciālisti, sākot no programmētājiem un juristiem un beidzot ar santehniķiem un ēdienu piegādātājiem. Platformas, piesaistot pakalpojumu sniedzējus, sola nebijušu autonomiju un elastību, savukārt sociālie zinātnieki vērš uzmanību uz šīs jaunās darba formas nedrošību jeb prekaritāti (Barratt et al 2020; MacDonald & Giazitzoglu 2019; Ravenelle 2019; Zwick 2018). Šajā rakstā, izmantojot informāciju, kas gūta no 56 padziļinātām daļēji strukturētām intervijās ar Wolt un Bolt Food ēdienu piegādes platformās strādājošajiem Rīgā, skaidrojam, kāpēc par spīti platformu darba nedrošībai, darba meklētāji tomēr izvēlas strādāt platformās. Balstoties intervijās, atklājam platformās strādājošo daudzveidību un identificējam piecus dažādus tipus, katrs no kuriem citādi uztver un pieredz nedrošos platformu darba apstākļus, tādejādi no subjektīva skatu punkta dziļāk skaidrojot platformu nodarbinātības nedrošību.
 
Lasīt vairāk: https://gigwork.lka.edu.lv/2024/06/26/iveta-kesane-maija-spurina-nedrosibas-platformu-darba-sociologiska-tipologija/
Vairāk informācijas par pētījumu: https://lka.edu.lv/lv/petnieciba/petijumu-projekti/fundamentalo-un-lietisko-petijumu-projekti/gigwork/

Lai prezentētu FLPP pētījuma projekta Pārskatot radošo pilsētu konceptu: tīkli, starpnieki un attīstības virzieni/ RePrint (Nr. lzp-2021/1-0588) rezultātus pētnieku komanda dodas tūrē Latvijas pilsētās. Pirmā tikšanās vieta - Daugavpils! 

Rezultātu apkopojums sniedz ieskatu radošo pilsētu konceptā, aplūkojot, kā pilsētas var veicināt un attīstīt radošumu, kā arī kādu lomu šajā procesā spēlē radošie starpnieki. Pētījuma autores aicina saskatīt, ka radošums pilsētā izpaužas ne tikai materiāli, piemēram, caur kultūras infrastruktūru kā muzeji, mākslas galerijas, teātri un ielu māksla, bet arī nemateriāli – kā sociālās mijiedarbības, sadarbības tīkli un radošais dzīvesveids. 

Radošuma priekšnoteikumi pilsētā ir daudzveidība, savienojumi un pretstati. Pilsētām, kas veicina radošumu, ir vieglāk piesaistīt cilvēkus, radīt vidi inovācijām, uzlabot dzīves kvalitāti un veicināt vietējās kultūras piedāvājumu. Šajā kontekstā tiek aplūkotas arī starptautiskās iniciatīvas, piemēram, Eiropas kultūras galvaspilsētu programma un UNESCO Radošo pilsētu tīkls, kas palīdz akcentēt kultūras un radošās industrijas nozīmi pilsētu attīstībā. 

Pētījuma rezultātu atspoguļojumā liela uzmanība tiek pievērsta radošo starpnieku lomai pilsētu ekosistēmās. Radošie starpnieki ir indivīdi vai organizācijas, kas savieno dažādus cilvēkus un resursus, lai veicinātu radošu ideju un projektu attīstību. Šādi starpnieki spēlē būtisku lomu, jo viņi veicina sadarbību, nodrošina piekļuvi resursiem un palīdz veidot jaunus savienojumus. Pētījuma ietvaros ir izdalīti vairāki radošo starpnieku tipi – piemēram, tiltu veidotāji, kas veicina savienojumu starp dažādiem dalībniekiem, klusie vidutāji, kas iesaistās pēc pieprasījuma, un inovāciju veicinātāji, kas aktīvi rada jaunas idejas un risinājumus. 

Katrā no projektā pētītajām pilsētām (Daugavpils, Liepāja, Valmiera, Jūrmala) veikta rūpīga datu apkopošana un analīze no vairākiem desmitiem dažādu statistikas datu avotu, lai rastu salīdzinājumu un identificētu stiprās un vājās puses, izmantojot Kultūras un radošo pilsētu indeksa (C3 indekss) rādītāju kopumu. C3 indekss kalpo kā instruments, lai salīdzinātu pilsētu radošo potenciālu trīs dimensijās - kultūras vitalitāte, radošā ekonomika un veicinošā vide. Tas aptver dažādus rādītājus, piemēram, nodarbinātību radošajos sektoros, kultūras pasākumu un iestāžu pieejamību, kā arī infrastruktūras un pārvaldes kvalitāti. Indekss tiek pielietots, lai salīdzinātu pilsētas, kā arī identificētu jomas, kur nepieciešami uzlabojumi.  

Kopumā pētījums piedāvā detalizētu ieskatu radošo pilsētu attīstībā, uzsverot radošuma lomu pilsētas dzīves kvalitātes uzlabošanā, inovāciju veicināšanā un kultūras nozares attīstībā. Radošie starpnieki un to tīkli tiek izcelti kā būtisks resurss, kas veicina savstarpējo sadarbību un radošo projektu izaugsmi. Pētījuma ietvaros izstrādātie ieteikumi piedāvā praktiskus risinājumus, kā veicināt radošuma attīstību, īpaši koncentrējoties uz sadarbību un daudzveidību kā pilsētas dzinējspēkiem. 


Pētījums par kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā

“Mulsinošie skatieni”, “Viss taču varēja būt daudz vienkāršāk”, “Kādēļ titri nav visām teātra izrādēm?”, “Fotoizstāde no citādāka skatupunkta”, “Paveicās sadzirdēt” – tie ir virsraksti nelieliem rakstiņiem biedrības “Colorize” blogā (http://www.colorize.lv/blogs/), kur “kultūras pieejamības aģenti” jeb cilvēki ar dažādām “superspējām” iepazīstina ar savu kultūras apmeklējuma pieredzi.

Cik lielā mērā cilvēki ar funkcionāliem traucējumiem – redzes, dzirdes, kustību un garīga rakstura traucējumiem – Latvijā var izmantot savas kultūras tiesības? Kāda ir situācija kultūras organizācijās – vai tajās visi var iekļūt? Vai visi spēj uzzināt par kultūras pasākumiem un vai var izbaudīt teātra izrādi, apskatīt izstādi, klausīties koncertu, paņemt grāmatu lasīšanai mājās? Ja nevar – kādēļ? Kādi ir galvenie šķēršļi un kādi ir risinājumi, lai šī situācija tuvākajos gados uzlabotos?

Šie dažādie jautājumi par cilvēku ar FT tiesībām un iespējām pilnvērtīgi piedalīties kultūras dzīvē ir “Pētījuma par kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā” centrā. Pētījumu īstenoja Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūts pēc Latvijas Republikas Kultūras ministrijas pasūtījuma.

Pētījuma ietvaros analizējam kultūras piedāvājuma piekļūstamību Latvijā. Analīzē ietveram gan publisko sektoru (valsts un pašvaldības institūcijas), gan privāto sektoru (nevalstiskais sektors un komercsektors) – dažādus kultūras pakalpojumu sniedzējus (bibliotēkas, muzeji, arhīvi u.tml.) un pasākumu organizatorus (koncertorganizācijas, teātri, kultūras centri, pasākumu organizatori u.tml.).

Pētījuma par Latvijas kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā darba grupa: Baiba Tjarve (projekta vadītāja); Gints Klāsons; Anda Laķe; Dita Pfeifere; Kristīne Freiberga; Egija Salaciete; Ance Bergmane

Lasīt vairāk

Pētījums par kultūras infrastruktūras un pakalpojumu piekļūstamību Latvijā: pētījuma ziņojums

Pētījuma kopsavilkums

Piekļūstamības risinājumi ārvalstu kultūras organizācijās

Piekļūstamības vadlīnijas kultūras organizācijām un pasākumu rīkotājiem

 

 

 


“Dzīvais Kultūras mantojums Kazdangā"  

Projekta komanda: Zane Grigoroviča, Ieva Vītola, Luīze Dakša, Lote Cērpa, Justīne Dižpētere, Krišs Grunte, Anna Lauska, Sanda Paukšte.
Projekta fokuss bija vērsts uz dzīvā/nemateriālā kultūras mantojuma izpēti Kazdangā, nelielā ciemā Dienvidkurzemē. Ar uzdevumu identificēt dzīvā mantojuma izpausmes Kazdangā un izzināt Kazdangas kultūrtelpu mūsdienās, 2024.g.  vasarā  tika veikts lauka pētījums. Astoņi projekta dalībnieki Kazdangā strādāja četras dienas. Padziļinātās, daļēji strukturētās intervijās tika dokumentētas 23 vietējo iedzīvotāju mutvārdu liecības. Ekspedīcijas laikā iegūtie dati – 29 stundu interviju audio ieraksti, 948 fotogrāfijas, apmeklētas 14 kultūrvēsturiskas vietas/objekti.
 
Pētniecības procesā tika veikta padziļināta avotu un literatūras analīze, analizēta kazdandznieku kopienas struktūra un tās loma kultūrvēsturiskā mantojuma uzturēšanā, kā arī dokumentētas kultūras mantojuma saglabāšanas prakses. Iesākts darbs, lai ar digitālās kartēšanas metodi tiktu reprezentēti lauka darbā ievāktie un pētniecības procesā iegūtie dati, ar mērķi veicināt saistošu pētnieciskās informācijas uztveri un pētījuma temata turpmāku interpretāciju ar digitālu vizualizāciju palīdzību. Kartes, grafiki, tīkli palīdz uzskatāmi parādīt ar Kazdangas kultūras mantojumu saistīto elementu (vietu, cilvēku, funkciju, dabas, ēku, tradīciju, stāstu u.c.) mijiedarbību. Kā sava veida daudzšķautņains, savstarpēji savienotas informācijas katalogs digitālā karte varētu būt noderīga pilsētplānošanas, mantojuma saglabāšanas, politikas plānošanas nozaru speciālistiem, lai sekmīgāk saglabātu un stiprinātu Kazdangas vērtības, kā arī apmeklētājiem un iedzīvotājiem, lai palīdzētu izprast un novērtēt Kazdangas kultūrvēsturisko nozīmi.
*Projekts atbalstīts no Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūta pētniecības projektu konkursa "Zinātniskās darbības attīstība Latvijas Kultūras akadēmijā".

 


Rakstu krājumā “Challenging the silences: Confronting taboos in museums and museology” publicēts pētnieces Elīnas Vikmanes raksts par muzeju darbinieku (paš)ekspluatācijas praksēm kā vienu no nozares tabū tēmām, kas noved, tai skaitā, pie izdegšanas un muzeju darbinieku straujas mainības.

Rakstā “From self-exploration to self-exploitation in digitally innovative museums”  pētniece analizē, kā romantizētā tradīcija uzskatīt darbu kultūras jomā par hobiju, vēlme panākt iedomātu Rietumu digitālās attīstības līmeni un izplūdušās robežas starp pašizaugsmi un pašekspluatāciju, noved pie to muzeju, kas vēlas būt digitāli attīstīti,  darbinieku izdegšanas un straujas mainības.

(1) Digitālo inovāciju ieviešana muzejos ir gan individuāla jeb muzeju darbinieku, gan institucionāla ambīcija. Neprognozējamais konkursos pieejamais finansējums liek darbiniekiem uzņemties arvien lielāku slodzi, kas netiek salāgota ar oficiālo darba slodzi un pievienota darba amata aprakstam, tādējādi darbinieki sāk ziedot savu brīvo laiku, kas ekstrēmos gadījumos rezultējas pat ģimenes izjukšanā. 

(2) Tā kā muzeju dibinātāji lielākoties ir augsti birokratizēts publiskais sektors, tas nespēj elastīgi piemēroties digitāli inovatīvu projektu ieviešanas vajadzībām, kā rezultāti darbinieki projektu īstenošanai izmanto gan savus resursus - tehniku un privātos līdzekļus, gan ievieš neoficiālas barterattiecības, gan  pro bono iesaista savus kolēģus un pat ģimenes locekļus. 

(3) Darbinieku izdegšana kopā ar neadekvāti zemo atalgojumu par paveikto noved pie straujas darbinieku mainības muzejos, tādējādi palikušajiem darbiniekiem pievienojot vēl papildu slodzi jauno darbinieku apmācībā.

Pētījumā identificēti pašekspluatācijas "sarkanie karodziņi" un uzsvērta nepieciešamība tos laicīgi pamanīt, vienlaikus radot kritisku diskusiju par digitālo ambīciju motivācijām, jo īpaši, ja tās tiek īstenotas uz darbinieku labklājības un dzīves kvalitātes rēķina.

Saite uz pilno raksta versiju atvērtā pieejā

 


Publicēts kultūrizglītības programmas “Latvijas Skolas soma” darbības izvērtējums

Programmai ir būtiska ietekme uz jauna mākslas un kultūras piedāvājuma veidošanu skolēniem. Tā ne tikai veicinājusi piedāvājuma kvantitatīvu un kvalitatīvu pieaugumu, bet arī attīstījusi nozares pārstāvju skatījumu uz bērnu auditoriju kā nozīmīgu un prasīgu auditorijas segmentu. Tā secināts “Latvijas skolas somas” piecu gadu darbības izvērtējumā, ko īstenoja KMI pētnieki Andas Laķes vadībā pēc Latvijas Nacionālā Kultūras centra pasūtījuma. Ir pieejams pilns ziņojuma teksts, kurā vērtēta programmas ietekme ne tikai uz kultūras, bet arī uz izglītības procesiem. Ziņojums

Mūsu adreses

Latvijas Kultūras akadēmija
Ludzas iela 24, Rīga, LV-1003

Miera iela 58a, Rīga, LV-1013
Tel. 63509748

E-pasts: lka@lka.edu.lv
Tel. 67140175

Latvijas Kultūras akadēmijas teātra māja "Zirgu pasts"
Dzirnavu iela 46, Rīga, LV-1010
Tel. 67243393

 

LKA Nacionālā filmu skola 
Miera iela 58a, Rīga, LV-1013
Tel. 29417112

 

LKA Latvijas Kultūras koledža
Bruņinieku iela 57, Rīga, LV-1011

Tel. 20229975, 67846238
studinfo@lkk.gov.lv

 

© Latvijas Kultūras akadēmija