Līga Vinogradova
Līga Vinogradova ir ieguvusi zinātniskā doktora grādu Rīgas Stradiņa universitātē, izstrādājot pētījumu par emociju lomu Dziesmu un deju svētku tradīcijā socioloģijas nozares ietvaros (2021), bakalaura un maģistra grādu ieguvusi Latvijas Kultūras akadēmijā (LKA). Kopš 2014. gada iesaistījusies pētniecībā, šobrīd ir LKA Kultūras un mākslu institūta pētniece. Līga iesaistījusies daudzveidīgos akadēmiskos un lietišķos pētījumos, kas aptver tādas tēmas, kā kultūras patēriņš un līdzdalība, auditorijas izpēte kultūras organizācijās un pašvaldībās, kultūras mantojums, Dziesmu un deju svētku tradīcija un citas.
Līgas pētnieciskās intereses saistītas ar kultūras un mākslas fenomenu socioloģisku izpēti. Šobrīd pētniecības fokusā ir jautājumi par kultūras patēriņu un līdzdalību dzīves gaitā un dažādās paaudzēs, bērnu, jauniešu un ģimeņu kultūras pieredžu veidošanos, digitālā un klātienes kultūras patēriņa dinamiku mūsdienu sabiedrībā. 2025.-2028. gadā Līga īsteno pēcdoktorantūras projektu “Kultūras plaisas mazināšana: lauku ģimeņu stratēģijas jauniešu digitālā kultūras patēriņa prakšu veidošanā”.
Pieredze digitālā kultūras patēriņa pētniecībā iegūta valsts pētījuma programmas projektā “Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai” / CERS (2023-2026), kā arī tā ietvaros un sadarbojoties ar studējošajiem attīstīta kultūras patēriņa dienasgrāmatu pieeja. Fundamentālo un lietišķo pētījumu projektā “Ceļā uz līdzdalīgu iesaisti muzejos: Latvijas muzejpedagoģijas prakses izpēte” / MEET (2023-2026) un valsts pētījuma programmā “Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē” / UNFRAMED (2023-2026) iegūtas zināšanas par jauniešu līdzdalības praksēm un pieredze par līdzdalības pētījumu īstenošanu. Kultūras līdzdalības izpēte, pievēršoties Dziesmu un deju svētku tradīcijai, īstenota “Apvārsnis 2020” finansētajā starptautiskajā pētniecības projektā “CoHERE: Kritiskais mantojums: identitātes izpausmes un reprezentācija Eiropā” (2016-2019) un valsts pētījumu programmas “Latvijas kultūras tradīciju ilgtspēja inovatīvā vidē” / HABITUS (2014-2018) ietvaros.
Paralēli darbam akadēmiskajos projektos, Līga ir bijusi iesaistīta ar kultūras nozari un kultūrpolitiku saistītu lietišķo pētījumu īstenošanā, kā LR Kultūras ministrijas pasūtītajos kultūras patēriņa un līdzdalības pētījumos (2022, 2025), Latvijas Nacionālā kultūras centra pasūtītajos pētījumos par Dziesmu un deju svētku tradīciju (2024, 2016, 2014), kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” novērtējuma un ieviešanas pētījumos (2023, 2018, 2016), kultūrizglītības situāciju darba tirgū (2023), Izglītības un zinātnes ministrijas pasūtītajos pētījumos par zinātnes patēriņu (2022, 2025) un jauniešu neformālo izglītību (2024).
Pētījumi norisinājušies sadarbībā ar tādām organizācijām, kā Latvijas Nacionālā bibliotēka (2020), Latvijas Grāmatizdevēju asociācija (2017), Dailes teātris (2017), Valsts Kultūrkapitāla fonds (2016), Salaspils (2016) un Valkas (2016) novada pašvaldības, Latvijas Nacionālais Simfoniskais orķestris (2015), Sinfonietta Rīga (2014), nodibinājumi “Rīga 2014” (2014) un “Liepāja 2027” (2025) Eiropas Kultūras galvaspilsētas projektu novērtējuma ietvaros, Latvijas Radošo savienību padomi (2013) un citiem. Līga īstenojusi arī vairākus LKA iekšējos pētījumu projektus, iesaistot pētnieciskajā darbībā studējošos.
Publicētie zinātniskie raksti un konferenču uzstāšanās sasaucas ar pētnieciskajām interesēm par kultūras un mākslas fenomenu izpētes metodoloģijas pilnveidošanu un ētiskajiem jautājumiem. Līga strādā gan ar tradicionālajām pētniecības metodēm, ietverot kvantitatīvās un kvalitatīvās sociālo zinātņu pieejas, gan ar inovatīvām un netradicionālām pētniecības pieejām, kā vizuālās pētniecības metodes, līdzdalības pētījumi, sociālo tīklu analīze un digitālā etnogrāfija. Bērnu un jauniešu pētniecība un iesaiste pētniecībā šobrīd ir Līgas interešu fokusā, tajā skaitā starptautiskā pētījumu tīkla EU Kids Online ietvaros, kur tiek pētīta bērnu darbošanās un drošība digitālajā vidē.
Pētījumu projekti (LKA), 2020-2025
Pētījuma veids | Pētījuma nosaukums, nr. | Projekta īstenošanas laiks [datums, mēnesis, gads] | Finansētājs | Loma projektā |
Pēcdoktorantūras pētniecības atbalsts |
Kultūras plaisas mazināšana: lauku ģimeņu stratēģijas jauniešu digitālā kultūras patēriņa prakšu veidošanā (Nr. 1.1.1.9/LZP/1/24/033) | 01.07.2025.-31.06.2028. | Latvijas Zinātnes padome | Galvenā izpildītāja |
FLPP |
Ceļā uz līdzdalīgu iesaisti muzejos: Latvijas muzejpedagoģijas prakses izpēte / MEET (Nr. lzp-2022/1-0379) | 01.01.2023.–31.12.2025. | Latvijas Zinātnes padome | Galvenā izpildītāja |
VPP |
Latvijas kultūras ekosistēma kā resurss valsts izturētspējai un ilgtspējai / CERS (Nr. VPP-MM-LKRVA-2023/1-0001) | 18.09.2023.-17.09.2026. | Latvijas Republikas Kultūras ministrija | Galvenā izpildītāja |
VPP |
Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē / UNFRAMED (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002) |
22.12.2023.–21.12.2026. | Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija | Galvenā izpildītāja |
Citas ar pētniecību saistītas aktivitātes
Dalība starptautiskā pētniecības tīklā EU Kids Online
Dalība LKA Pētniecības ētikas komisijā
Eiropas Sociologu asociācijas biedrs
Latvijas Zinātnes padomes eksperta tiesības
-
Pētnieka identifikācijas kods (-i)
ORCID 0000-0002-7519-5450
Nozīmīgākās akadēmiskās publikācijas
Vinogradova L. How to Network Culture: the Analysis of the Ecosystem of Latvian Music Field. Culture Crossroads. 2023, Vol. 23, pp. 82-101. Pieejams: https://culturecrossroads.lv/index.php/cc/issue/view/27/97
Vinogradova, L., Laķe, A. The Role of Emotions in Sustaining the Tradition: the Case of the Latvian Song and Dance Celebration. The International Journal of Interdisciplinary Cultural Studies. 2019, Vol.14, No.1. pp. 1-15.
Pieejams: https://doi.org/10.18848/2327-008X/CGP/v14i01/1-15
Laķe, A., Treimane, A.,Vinogradova, L. Education as a Precondition for Sustaining the Tradition of Song and Dance Celebration. Lia Galiani, Evangelina Mavrikaki, Kostas Skordoulis (eds).Geographical literacy and European Heritage: a challenging convention in the field of Education. Limassol: Solva-Tech LTD, 2018. pp. 336-366. Pieejams: https://itunes.apple.com/us/book/geographical-literacy-and-european-heritage/id1444840569?ls=1&mt=11
Vinogradova, L. Kolektīvu ikdienas prakses Dziesmu un deju svētku starplaikā. Muktupāvela, R., Laķe, A. (zin. red.). Dziesmu un deju svētki. Tradīcijas anatomija: kolektīvā monogrāfija. 2018, Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 190–250. lpp.
Hermane, A., Treimane, A., Vinogradova, L. Kolektīvu vadītāju loma Dziesmu un deju svētku procesā. Muktupāvela, R., Laķe, A. (zin. red.). Dziesmu un deju svētki. Tradīcijas anatomija: kolektīvā monogrāfija. 2018, Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 251–285. lpp.
Treimane, A., L. Vinogradova. Tradīcijas koncepts un tā teorētiskā izpratne. Muktupāvela, R., Laķe, A. (zin. red.). Dziesmu un deju svētki. Tradīcijas anatomija: kolektīvā monogrāfija. 2018, Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 31–51. lpp.
Treimane, A., L. Vinogradova. Bērnu un jauniešu iesaiste kā priekšnosacījums Dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā. Muktupāvela, R., Laķe, A. (zin. red.). Dziesmu un deju svētki. Tradīcijas anatomija: kolektīvā monogrāfija. 2018, Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 398–415. lpp.
Laķe, A., Vinogradova, L. Visual research methods in the study of tradition: the case of the Latvian Song and Dance Celebration. Culture Crossroads. 2016, Vol. 9. Riga: Latvian Academy of Culture. pp. 50-71. Pieejams: http://www.culturecrossroads.lv/pdf/7/en
Papildu informācija
-
Epasts saziņai
liga.vinogradova@lka.edu.lv