Projekta vadītājs: Anda Laķe (dr.sc.soc.)
Projekta Nr.: VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002
Projekta īstenošanas laiks: 22.12.2023.–21.12.2026.
Projekta finansējums: 349 995,00 EUR
Projekta finansētājs: Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrija
Projekta partneri: Latvijas Kultūras akadēmija
Kontaktinformācija: Projekta vadītāja dr.sc.soc. Anda Laķe, anda.lake@lka.edu.lv; projekta koordinatore un galvenā izpildītāja Dr.art. Baiba Tjarve, baiba.tjarve@lka.edu.lv
Projektu “Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē (UNFRAMED)” (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002) finansē Latvijas Republikas Izglītības un Zinātnes ministrija valsts pētījumu programmas “Izglītība" (2023.–2026.) ietvaros. Valsts pētījumu programmu administrē Latvijas Zinātnes padome.
Projekta mērķis ir radīt jaunas zināšanas par jauniešu (13–25 gadi) pilsoniskās līdzdalības un tās autentiskumu noteicošajiem faktoriem un izpausmēm formālajā un neformālajā izglītībā, kā arī ārpusskolas aktivitātēs; izstrādāt stratēģijas un praktiskus risinājumus autentiskās līdzdalības sekmēšanai gan individuālā, gan sistēmiskā, proti, iesaistīto pušu (izglītības iestādes, pašvaldības un valsts) mijiedarbības līmenī; sniegt epistemoloģisku un praktisku ieguldījumu uz jauniešiem orientētas līdzdalības pieejas attīstībā. Izvēlētā metodoloģija ļauj mazināt robežas starp pētniekiem, pedagogiem un jauniešiem: dizainā balstīta īstenošanas izpēte, līdzdalīgs rīcības pētījums un līdzdalīgs novērtēšanas pētījums.
Lai izzinātu jauniešu pieredzi pilsoniskās līdzdalības jomā, tiks izmantotas vizuālās metodes, tostarp digitālo stāstu veidošana un fotobalss. Pētījumu īstenos Latvijas Kultūras akadēmijas starpdisciplināru pētnieku komanda ar pieredzi demokrātijas un līdzdalības procesu, kā arī jaunatnes jomas pētniecībā. Jaunu pilsoniskās līdzdalības formu testēšana un aprobācija sniegs ieguldījumu atvērtas un demokrātiskas izglītības vides veidošanā. Bez zinātniskajām publikācijām paredzēta virkne lietišķu rezultātu ar mērķi sniegt rekomendācijas jaunatnes un izglītības politikas veidotājiem. Plānota projekta ietekme uz izglītības zinātņu nozari, jaunatnes socioloģiju, pētnieku kopienu Latvijā un ārvalstīs.
Anda Laķe (projekta vadītāja)
Baiba Tjarve (galvenā izpildītāja)
Līga Vinogradova (galvenā izpildītāja)
Gints Klāsons (izpildītājs)
Liene Valdmane (izpildītāja)
Sabīne Ozola (izpildītāja-studējošā)
Laura Brutāne (izpildītāja-studējošā)
1.darba posms: Nepārtrauktība: teorētiskā ietvara un analītiskā modeļa izstrāde, pamatojoties uz esošajiem pētījumiem. (Atbildīgās kontaktpersonas: Anda Laķe, Līga Vinogradova)
DP mērķis: Analizēt pilsoniskās līdzdalības, jauniešu līdzdalības, autentiskās līdzdalības konceptualizāciju dažādās pētniecības pieejās, koncentrējoties uz 1) galvenajiem pilsoniskās līdzdalības faktoriem, 2) jauniešu līdzdalības pētniecības pieejām formālās un neformālās izglītības vidē. Kritiski izvērtēt starptautisko pētniecības pieeju, analītisko modeļu un ārvalstu labās prakses piemēru izmantošanas iespējas jauniešu pilsoniskās līdzdalības pētniecībā Latvijā, attīstot autentiskas un jēgpilnas jauniešu līdzdalības formas. Identificēt operatīvās definīcijas un indikatorus “jauniešu pilsoniskās līdzdalības priekšnoteikumiem”, “autentiskai un jēgpilnai jauniešu pilsoniskai līdzdalībai” formālās un neformālās izglītības vidē.
2.darba posms: Pašreizējās situācijas izpēte: dominējošie jauniešu līdzdalības veidi izglītības iestādēs. (Atbildīgās kontaktpersonas: Baiba Tjarve, Gints Klāsons)
DP mērķis: Izpētīt pašreizējo situāciju: noteikt galvenos faktorus, kas ietekmē jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību Latvijā un saiknes veidošanos ar vietējo kopienu un valsti; novērtēt formālās (vispārējā un profesionālā vidējā izglītība un augstākā izglītība) un neformālās izglītības vidi kā pilsoniskās līdzdalības institucionālo ietvaru (mācību kultūra, pārvaldība un administrācija: vadības struktūra, politika un lēmumu pieņemšanas procesi, kas veido iestādi; vecāku un/vai kopienas iesaiste u.c.); noteikt dominējošās jauniešu pilsoniskās līdzdalības formas formālās un neformālās izglītības vidēs.
3.darba posms: Autentiskas un jēgpilnas jauniešu pilsoniskās līdzdalības formas izglītības iestādēs un ārpus tām: labo prakšu piemēru izpēte. (Atbildīgās kontaktpersonas: Līga Vinogradova, Gints Klāsons)
DP mērķis: Apzināt esošos labās prakses piemērus Latvijā un ārvalstīs, kur formālās un neformālās izglītības iestādēs vai ārpus tām var identificēt autentiskas un jēgpilnas pilsoniskās līdzdalības aktivitātes, kuras jaunieši patstāvīgi attīsta un praktizē. Apzināt esošos šķēršļus un priekšnoteikumus to attīstībai, lai izstrādātu risinājumus uz jauniešiem vērstas pieejas ieviešanai jaunatnes politikas un izglītības iestādēs.
4.darba posms: Autentiskas un jēgpilnas līdzdalības priekšnoteikumu praktiska novērtēšana reālā izglītības vidē. (Atbildīgās kontaktpersonas: Līga Vinogradova, Liene Valdmane)
DP mērķis: Veikt pētījuma dizainā balstītu izpēti, lai pārbaudītu un apstiprinātu autentiskas un jēgpilnas jauniešu pilsoniskās līdzdalības prakses un mehānismus, kas veicina līdzdalību gan formālās, gan neformālās izglītības iestādēs valsts un vietējā līmenī. Izmantojot kopīgu pētniecības pieeju, izstrādāt jauniešu līdzdalības formas, kuras var integrēt formālās izglītības vidē.
5.darba posms: Projekta vadība, komunikācija, sadarbība ar iesaistītajām pusēm. (Atbildīgās kontaktpersonas: Baiba Tjarve, Gints Klāsons)
DP mērķis: Nodrošināt projekta darbību efektivitāti un saskaņotību un uzraudzīt sasniegto progresu, kā arī nodrošināt optimālu mijiedarbību starp pieteikuma iesniedzēju un partneriem. Projekta vadība ietver projekta administratīvos un finanšu uzdevumus. Komunikācija un sadarbība attiecas uz projekta pasākumu organizēšanu, tostarp projekta sanāksmju organizēšanu, rezultātu izplatīšanas un starptautiskās sadarbības veicināšanu un stimulēšanu.
“UNFRAMED” Datu pārvaldības plāns:
https://argos.openaire.eu/explore-plans/publicOverview/95896200-ba19-4899-b8ae-355c8cac6faf
3. augustā Demokrātijas festivāls Kuldīgā un 12. augustā jauniešu iespēju festivālā “Kopums” Līvānos norisinājās LKA Kultūras un mākslu institūta īstenotā pētījuma “UNFRAMED” lauka darbs, kurā piedalījās projekta dalībnieces Liene Valdmane un Sabīne Ozola, kā arī LKA absolvente Anne Katrīna Norenberga.
Nevalstisko organizāciju pārstāvji un citi interesenti Kuldīgā un jaunieši no visas Latvijas Līvānos dalījās pieredzē, kā izdevies iesaistīties un līdzdarboties pašam vai motivēt iesaistīties citus, lai mainītu un uzlabotu vidi sev apkārt. Iegūtie stāsti tiks apkopoti un izmantoti turpmākajā pētījuma procesā.
Eiropas Sociologu asociācijas konferencē "Tension, Trust and Transformation", kas norisinājās Porto, Portugālē, pētījuma projekta “UNFRAMED” pētnieki dalījās ar pirmajiem rezultātiem un atziņām, referātā "Cultural Practices in Formal Education as an Arena for Youth Authentic and Meaningful Civic Participation" (autores: Anda Laķe, Līga Vinogradova, Sabīne Ozola).